Projekt „Wakacje bez plastiku” trwa nawet po wakacjach – kreatywne podejście uczniów do nauki języków obcych

Projekt „Wakacje bez plastiku” to inicjatywa, która rozpoczęła się podczas wakacji, ale jej efekty widać nawet w roku szkolnym. Celem projektu było zachęcenie uczniów do spędzania wolnego czasu w sposób świadomy ekologicznie, bez używania plastiku, oraz zdobywania wiedzy o innych kulturach poprzez zebrane pamiątki. Jednak to, co początkowo miało charakter proekologiczny, szybko przekształciło się w wielopoziomowy program edukacyjny, który zintegrował różne przedmioty, w tym język angielski, i rozwijał umiejętności komunikacyjne młodych ludzi.

Podczas wakacji uczniowie, w ramach projektu, zbierali różnorodne przedmioty – pamiątki- naturalne elementy z różnych miejsc, które odwiedzili. Co ważne, zbierane przedmioty musiały być wolne od plastiku, co dodatkowo wzmacniało przesłanie ekologiczne. Każda skrzynka była więc nie tylko zbiorem wakacyjnych wspomnień, ale i świadectwem troski o środowisko.

Projekt „Wakacje bez plastiku” wszedł na wyższy poziom podczas szkolnych obchodów Europejskiego Dnia Języków Obcych. Na lekcjach języka angielskiego uczniowie wykorzystywali swoje zbiory z wakacji jako materiał edukacyjny. Celem było poznanie flag krajów, z których pochodzą ich skarby, oraz nauka nazw tych krajów i przedmiotów po angielsku. Przykładowo, uczeń, który przywiózł z wakacji muszlę z Grecji, musiał najpierw nauczyć się, jak nazywa się ten kraj i przedmiot w języku angielskim („Greece” i „shell”), a następnie opisać, skąd dokładnie pochodzi muszla. „This shell comes from Greece. I found it on the beach ” – tak mogła brzmieć przykładowa prezentacja.

Częścią tego językowego wyzwania było także poznanie flag różnych krajów. Uczniowie musieli rozpoznać flagi państw, z których pochodziły ich pamiątki, oraz nauczyć się ich angielskich nazw. Dzięki temu lekcje angielskiego nabrały wymiaru geograficznego, a nauka nowych słów połączyła się z odkrywaniem świata.

Dzięki projektowi uczniowie nie tylko wzbogacili swoje słownictwo i wiedzę o różnych krajach, ale również rozwijali umiejętność prezentowania informacji przed publicznością. Dla wielu z nich była to doskonała okazja, by przełamać bariery językowe i zdobyć pewność siebie w mówieniu po angielsku. Prezentacje były prowadzone w przyjaznej atmosferze, co sprzyjało otwartości i wzajemnemu wsparciu.

Mimo że wakacje dobiegły końca, idea projektu „Wakacje bez plastiku” pozostaje żywa. Uczniowie, dzięki projektowi, nie tylko rozwijali swoje umiejętności językowe, ale również poszerzyli świadomość ekologiczną. Nauczyli się, że zmiany zaczynają się od małych kroków, takich jak unikanie plastiku, oraz że troska o środowisko to zadanie na każdy dzień, nie tylko podczas wakacji.

Projekt „Wakacje bez plastiku” okazał się nie tylko świetnym sposobem na edukację proekologiczną, ale również na kreatywne wprowadzenie uczniów w świat języków obcych. Połączenie nauki angielskiego z odkrywaniem nowych kultur i rozwijaniem umiejętności prezentacyjnych sprawiło, że uczniowie zaangażowali się w zajęcia z entuzjazmem. Pomysł ten może być inspiracją dla innych szkół, które chcą połączyć naukę języków obcych z wartościami proekologicznymi i rozwijaniem umiejętności komunikacyjnych w praktyce.