W ramach realizacji tematu lekcji „ Jak się porozumiewamy?” pierwszaki wykonały zabawne doświadczenie z telefonem sznurkowym. Do dna dwóch plastikowych kubków przywiązaliśmy sznurek. Potem sznur naciągnęliśmy i gdy pierwsza osoba mówiła do jednego kubka, to druga osoba przystawiając ucho do kubka nr 2 odbierała dźwięk. Aby wzmocnić efekt doświadczenia, przecięliśmy sznurek i przeciągnęliśmy go przez dziurkę od klucza, a następnie zawiązaliśmy. Potem do sznurka przystawialiśmy gumkę do zmazywania i z telefonu dźwiękowego robiliśmy głuchy telefon. W ten oto zabawny sposób pierwszaki dowiedziały się, że dźwięk to drgania powietrza. Każdy przedmiot drgający jest źródłem dźwięku. Kiedy mówimy, drgają nasze struny głosowe. Te drgania są przenoszone przez powietrze do naszego ucha. Ale nie tylko powietrze może przenosić te drgania – sznurek również. Dodatkowo w powietrzu drgania rozchodzą się we wszystkie strony, dlatego głośność dźwięku szybko się zmniejsza wraz ze zwiększeniem odległości. W naszym telefonie sznurkowym drgania powietrza są przekształcane na drgania sznurka łączącego kubki. Ponieważ drgania w sznurku nie rozchodzą się dookoła, tylko biegną jak po… sznurku, siła drgań ,a więc i głośność dźwięku, zmniejsza się wolniej niż w powietrzu.A kiedy do sznurka przyłożymy gumkę dźwięk zostaje zatrzymany. Pierwszakom zajęcia bardzo się podobały.