“W lipcu wzięłyśmy udział w kursach metodycznych na Malcie, w miejscowości St. Paul’s Bay, w szkole językowej Alpha School of English. Szkoła ta od ponad 20 lat prowadzi naukę języka angielskiego dla osób z różnych zakątków świata. Oferuje szeroki wybór zróżnicowanych kursów językowych prowadzonych przez doświadczonych, wykwalifikowanych nauczycieli – native speakerów.
Struktura kursów oparta jest na modułach, dzięki czemu każdy może wybrać odpowiadającą mu formę nauki i zorganizować pobyt na Malcie według indywidualnych potrzeb. Szkoła ma doskonałe położenie – w St. Paul’s Bay, w pobliżu najpiękniejszych piaszczystych plaż maltańskich i atrakcji turystycznych. Klimat i obfitość zabytków sprawiają, że pobyt na Malcie w celach językowych można łatwo połączyć ze zwiedzaniem, nadmorskim odpoczynkiem czy uprawianiem sportu.
Pierwszy tydzień upłynął nam na rozwijaniu ogólnych umiejętności językowych w ramach kursu English Language Development. Pogłębiłyśmy umiejętności komunikacyjne w różnych sytuacjach dotyczących podróży i życia codziennego. Zdobyłyśmy nową wiedzę z zakresu gramatyki, słownictwa, wymowy i struktury języka angielskiego. Razem z nami w kursie uczestniczyli nauczyciele z Czech, Węgier i Włoch, co dało okazję do wymiany doświadczeń i skłaniało do nieustannego przekraczania własnych ograniczeń. Przekonałyśmy się, że porozumienie jest możliwe nawet wtedy, gdy uczestnicy rozmowy nie władają językiem biegle. Udział w kursie językowym przyniósł trwałe efekty i zaowocował większą otwartością na komunikowanie się w języku angielskim. Wszystkie jesteśmy zmobilizowane do kontynuowania nauki.
W drugim tygodniu rozdzieliłyśmy się i uczestniczyłyśmy w dwóch różnych kursach.
Joanna i Justyna wzięły udział w kursie “Recharging Educational Professionals”, którego celem było wyposażenie uczestników w praktyczne techniki poprawiające samopoczucie fizyczne, psychiczne i emocjonalne. Warsztaty pogłębiły ich doświadczenie w zakresie holistycznego podejścia do własnego zdrowia i dostarczyły wiedzy o narzędziach i technikach skutecznej walki ze stresem. Uczestniczki uważają, że zajęcia te wzmocniły ich odporność w zakresie stawiania czoła codziennym wyzwaniom zawodowym i wpłynęły na zmianę postawy w życiu codziennym. Teraz bardziej dbają o work-life balance i codziennie starają się wygospodarować czas na relaks i aktywność fizyczną.
Beata i Hania wzięły udział w kursie “Creative Methodology”, którego celem było nabycie biegłości w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii do organizowania angażujących, dynamicznych i skutecznych doświadczeń edukacyjnych. Dziewczyny dowiedziały się, jak w kreatywny sposób włączyć technologię w codzienną pracę edukacyjną i poznały aplikacje sprzyjające współpracy i współdziałaniu w gronie nauczycieli. Efektem kursu będzie z całą pewnością organizowanie zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, otwartość na potrzeby i zainteresowania uczniów związane z technologią, a także wykorzystywanie aplikacji opartych na AI do doskonalenia własnego warsztatu pracy.
Tematyka kursów była zróżnicowana i inspirująca. Chcąc pozostawić po sobie dobre wrażenie, zorganizowałyśmy polski poczęstunek, który zgrał się z omawianą na zajęciach tematyką dotyczącą jedzenia. Opowiadając o przysmakach naszej kuchni po angielsku, wzbudziłyśmy zachwyt wśród naszych nowych znajomych – nauczycieli z Węgier, Czech i Włoch. Największą popularnością cieszyły się korbaczki z Zakopanego, nadmorskie śledzie i toruńskie pierniki.
W ramach kursów miałyśmy okazję bliżej poznać Maltę, wyspiarskie państwo-miasto o bogatej historii sięgającej 7000 lat. Położone na Morzu Śródziemnym, 81 km na południe od Włoch, obejmuje archipelag Wysp Maltańskich, z których trzy największe – Malta, Gozo i Comino – są zamieszkane. Większość ludności mieszka w zespole miejskim Valletty, stolicy państwa.
Przez wieki Malta znajdowała się pod panowaniem różnych imperiów, m.in. Fenicjan, Kartaginy, Starożytnego Rzymu, Hrabstwa i Królestwa Sycylii, Zakonu Maltańskiego oraz Wielkiej Brytanii. Te wpływy odzwierciedlają się w kulturze, języku i architekturze wyspy. Doskonałym przykładem jest Valletta, wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO z 320 zabytkami, co czyni ją jednym z najbardziej zagęszczonych obszarów zabytkowych na świecie.
Odwiedziłyśmy Vallettę dwukrotnie i byłyśmy zachwycone jej pięknem. Podczas pobytu na Malcie miałyśmy również okazję zobaczyć inne ciekawe miejsca, takie jak Mosta z jej imponującą bazyliką okrytą jedną z największych kopuł na świecie, spokojne średniowieczne miasto Mdina oraz tętniące życiem targowisko w Marsaxlokk.
Współczesna Malta jest krajem rozwiniętym z bardzo wysokim wskaźnikiem rozwoju społecznego (plasującym się między Francją a Włochami), dobrą jakością życia (w rankingu plasuje się między Niemcami, Słowenią a Wielką Brytanią) oraz wysokim wskaźnikiem zadowolenia z życia (14 miejsce na świecie).
Poznałyśmy również maltańską kuchnię, która jest bardzo zróżnicowana i obfituje w owoce morza. Dawniej stanowiły one główne źródło pożywienia mieszkańców, ponieważ klimat wysp nie sprzyja uprawom. Szczególnie smakowała nam Ftira – maltański chleb na zakwasie, przeważnie jedzony z nadzieniem z sardynek, tuńczyka, ziemniaków, świeżych pomidorów, cebuli, kaparów i oliwek. Spróbowałyśmy też pastizzi – popularnej sycącej i taniej przekąski z nadzieniem (szpinak, ricotta) pieczonej w specjalnych piecach. Wielkim hitem okazał się popularny maltański napój bezalkoholowy Kinnie o słodko-gorzkim smaku nadawanym przez pomarańcze chinotto. Kinnie pije się schłodzone i doskonale gasi pragnienie, co dla nas – przybyszek z północy – okazało się zbawienne.
Malta jest członkiem Unii Europejskiej, a językami urzędowymi są maltański i angielski. Kraj leży w strefie klimatu subtropikalnego typu śródziemnomorskiego, z krótkimi, łagodnymi zimami, długim okresem z letnimi temperaturami i 300 dniami słonecznymi rocznie. Tej wspaniałej pogody doświadczyłyśmy na własnej skórze podczas spacerów, wycieczek i rejsów, które wypełniały nam każdą wolną chwilę.
To był niezapomniany czas. Maltę opuściłyśmy z głowami pełnymi wrażeń i nowych pomysłów. Nie możemy się doczekać, by przetestować je w działaniu. Na zakończenie warto dodać, że cała nasza czwórka pierwszy raz brała udział w warsztatach doskonalących w ramach projektu Erasmus+. Wszystkie uważamy, że jest to rewelacyjna i inspirująca formuła łącząca rozwój osobisty z wypoczynkiem, co pozwala na nowo zachwycić się swoją pracą po trudnym pandemicznym czasie. Polecamy!”
Mobilność edukacyjna na Maltę w ramach realizowanego w Społecznej jedynce projektu “Innowacyjne podejście do rzeczywistości szkolnej w obliczu pandemii COVID-19” finansowana była ze środków Unii Europejskiej programu Erasmus plus, Edukacja Szkolna.