Program ten skierowany jest do uczniów klasy 0 i 7. Głównymi celami programu jest opieka dzieci z klas starszych nad dziećmi z zerówki oraz wsparcie najmłodszych w początkowym etapie kształcenia.
CELE PROGRAMU:
– ułatwienie młodszym dzieciom rozpoczęcie nauki w szkole i odnalezieniu się w nowym miejscu,
– poznanie środowiska szkolnego i zasad obowiązujących w społeczności szkolnej,
– podniesienie pewności siebie i samooceny dzieci,
– rozwinięcie umiejętności interpersonalnych poprzez nawiązywanie indywidualnych, trwałych, osobistych i odpowiedzialnych więzi,
– rozwinięcie nowych zainteresowań,
– rozbudzenie otwartości, komunikatywności i kreatywności dzieci,
– rozbudzenie wrażliwości na potrzeby innych,
– zdobycie cennych doświadczeń opieki nad młodszymi kolegami,
– rozbudzenie poczucia odpowiedzialności,
– zmotywowanie społeczności szkolnej do działania,
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA:
– starsi koledzy na zorganizowanych spotkaniach pomagają swoim młodszym dzieciom, opiekują się nimi, pomagają poznać środowisko szkolne, poszerzają horyzonty i razem spędzają czas,
– w programie biorą udział wszyscy uczniowie klas 0 oraz 7,
– starsi i młodsi uczniowie spotykają się, spędzają czas na rozmowach i wspólnych działaniach,
– program polega na wytworzeniu dobrej relacji między dzieckiem rozpoczynającym naukę w oddziale przedszkolnym, a jego starszym kolegą,
– taka relacja stymuluje rozwój umiejętności interpersonalnych i społecznych poprzez zawierane przyjaźnie,
– relacja jest relacją długotrwałą,
– czas realizacji: rok szkolny,
– tryb realizacji projektu: cykliczny
– program może być modyfikowany w trakcie realizacji według potrzeb i zainteresowań uczniów, a podjęte działania, które nie zostały tu uwzględnione, będą wynikać z bieżącej pracy szkoły,
ZADANIA NAUCZYCIELI:
– zapewnienie warunków do realizacji zadań,
– czuwanie nad zachodzącymi interakcjami,
– wspieranie inicjatyw uczniowskich,
– doradztwo,
Lp | TERMIN | TEMATYKA SPOTKAŃ | ZADANIA |
1 | Wrzesień | Poznajemy się. | -zapoznanie klas,
– wybór opiekunów, – zabawy integracyjne na boisku szkolnym – nauka zasad dotyczących utrzymywania porządku w salach (układanie zabawek, książek itp.) – odwiedziny w trakcie przerw i wspólne zabawy, |
2 | Październik | Poszukiwanie jesieni. | – szukanie pierwszych oznak jesieni, wyjście do pobliskiego lasu,
– czytanie bajek przez starsze dzieci – uczestniczenie w uroczystości „Chrzest zerówkowicza” – odwiedziny w trakcie przerw i wspólne zabawy, |
3 | Listopad | Zabawy stolikowe. | – nauka wiązania butów
– gry planszowe – przygotowanie wróżb i zabaw andrzejkowych |
4 | Grudzień | Świąteczny czas. | – zabawy na boisku szkolnym,
– wspólne wykonanie kartki świątecznej lub ozdób, – opowiadanie o tradycjach bożonarodzeniowych, wspólne śpiewanie kolęd,
|
5 | Styczeń | Zimowe szaleństwa | – wspólne wykonanie laurek dla babci i dziadka,
– zabawy na świeżym powietrzu, – gry stolikowe, – odwiedziny w trakcie przerw i wspólne zabawy, |
6 | Luty | Walentynki. | – przygotowanie walentynek,
– rozmowy na temat zasad obowiązujących w szkole, – odwiedziny w trakcie przerw i wspólne zabawy, |
7 | Marzec | Wiosna, ach to ty! | – szukanie oznak wiosny, wyjście na wspólny spacer,
– wspólne obchody pierwszego Dnia Wiosny (np. wykonanie ozdób w klasach, wiosenne zabawy) – odwiedziny w trakcie przerw i wspólne zabawy, |
8 | Kwiecień | Kwiecień plecień… | – gry planszowe i zabawy integracyjne
(np.Kalambury, układanie puzzli, kolorowanki) – odwiedziny w trakcie przerw i wspólne zabawy, |
9 | Maj | Bawimy się na świeżym powietrzu | – zajęcia sportowe,
– szukamy pomysłów na festyn rodzinny, – odwiedziny w trakcie przerw i wspólne zabawy, |
10 | Czerwiec | Nadchodzą wakacje | – zabawy na boisku szkolnym,
– rozmowy na temat bezpiecznego spędzania czasu na wakacjach. – odwiedziny w trakcie przerw i wspólne zabawy, |
Opracowała
Alicja Grześkowiak