Z dumą informujemy, że już trzeci rok z rzędu nasza drużyna zakwalifikowała się na Finały Światowe Odysei Umysłu, które odbędą się w dniach 21–24 maja 2025 r. na Michigan State University w USA! 🇺🇸🌍
To niezwykłe osiągnięcie zawdzięczamy zwycięskiej drużynie w składzie:
🧠 Mikołaj, Ewa, Małgosia, Ignacy, Lucjanna, Oskar i Filip, którą z ogromnym zaangażowaniem trenowały:
Monika Jurkiewicz
Mariola Jurkiewicz
W tym wpisie chcemy szczególnie wyróżnić zwycięską drużynę!
🧠 Punktacja w Odysei Umysłu – jak to działa?
W konkursie Odysei Umysłu obowiązują dwa rodzaje punktacji:
👉 Punktacja surowa
👉 Punktacja przeliczona
✅ Punktacja surowa (raw score)
To rzeczywista liczba punktów, jaką sędziowie przyznają danej drużynie za: rozwiązanie Problemu Długoterminowego (max 200), Styl (max 50), Zadanie Spontaniczne (max 100).
Czyli np. drużyna może dostać: 168/200 za Problem Długoterminowy, 47/50 za Styl, 85/100 za Spontan. To jest właśnie punktacja surowa – “gołe” wyniki za każdy element.
🔁 Punktacja przeliczona (weighted score)
Aby porównać drużyny sprawiedliwie – niezależnie od tego, jak trudne były warunki lub jak oceniała dana grupa sędziów – wyniki są przeliczane proporcjonalnie.
Jak to działa?
Najlepszy wynik w danej kategorii (np. Problem Długoterminowy) jest zawsze przeliczany na maksymalną możliwą liczbę punktów (czyli np. 200).
Pozostałe wyniki są skalowane proporcjonalnie względem najlepszego.
Przykład (dla Problemu Długoterminowego):
Najlepszy zespół zdobył 180 surowych punktów → dostaje 200 przeliczonych
Drużyna, która zdobyła 150 → (150 ÷ 180) × 200 = 166,67 punktów przeliczonych
To samo dzieje się z punktami za Styl (max 50) i Spontan (max 100).
🏆 Dlaczego to ważne?
Punktacja przeliczona wyrównuje szanse i pozwala na uczciwe porównanie zespołów – nawet jeśli np. jedna grupa miała trudniejszy spontan albo bardziej wymagające jury.
To właśnie suma punktów przeliczonych, po odjęciu ewentualnych kar, decyduje o ostatecznej pozycji drużyny w konkursie.
Nasz wynik?
Absolutne zwycięstwo:
🎯 Problem Długoterminowy – 200/200
🎨 Styl – 50/50
⚡Zadanie Spontaniczne – 100/100
➡️ RAZEM: 350/350!!!
Taki wynik w Polsce osiąga naprawdę niewiele drużyn.
Nasza ekipa po raz kolejny pokazała, że są bezkonkurencyjni 💪🔥
Poniżej znajduje się opis Robota Ignacego, który był kluczowym elementem w Problemie nr 2: Zwierzątko-robociątko.
🤖 Robot Ignacego – techniczna perełka:
Jego budowa opiera się na metalowej platformie z 4 silnikami z redukcją 30:1 (12V). Zasilany jest przez specjalnie skonstruowaną baterię litowo-jonową (6 ogniw), a steruje nim mikrokontroler Arduino Mega 2560 połączony z dwoma sterownikami DRV8835. Wszystko zostało zintegrowane na zaprojektowanej przez Ignacego płytce PCB. Arduino przesyła sygnały PWM i kierunkowe do sterowników, które odpowiadają za precyzyjne sterowanie ruchem robota.
🔧 W robocie zastosowano też elektromagnes sterowany przez przekaźnik i tranzystor NPN – dzięki temu możliwe były trzy wyjątkowe sztuczki:
🎵 Ukrycie nuty – robot przejeżdża nad nutą, która ugina się pod jego ciężarem i zostaje przyciągnięta magnesem.
💃 Taniec robota – dynamiczne ruchy w rytm muzyki granej przez Oskara na pianinie.
🌈 Tęczowa niespodzianka – elektromagnes przyciąga front czarnej nuty, odsłaniając jej kolorowe wnętrze!
🎭 Styl i scenografia: fortepian, kręcące się koło, pięciolinia oraz kostiumy Harmonii i Melodii – wszystko dopracowane do perfekcji. Każdy członek drużyny stworzył punktowany element!
🎵 W przedstawieniu oceniana była także muzyka na żywo! W tym zespole na instrumencie zagrał KAŻDY, oprócz postaci Fałszu, który podstępem przedostał się do perfekcyjnego Świata Muzyki!
📢 W kolejnym poście podzielimy się relacją z Finału Ogólnopolskiego – emocji było co niemiara! Opiszemy także jak świetnie poradziły sobie zespoły z klas 5 i 7!
Gratulacje dla wszystkich trzech konkursowych drużyn, trenerek i rodziców! 🎉
Trzymamy kciuki za dalsze sukcesy w USA!