Alicja Morena oraz Monika Kosicka, to kolejne nauczycielki z naszej szkoły, które wzięły udział w programie Erasmus plus.
Ich dwutygodniowy wyjazd był doskonałą okazją, by rozwijać swoje kompetencje podczas międzynarodowych mobilności edukacyjnych, by wymieniać się doświadczeniami z innymi nauczycielami oraz nawiązać międzynarodowe przyjaźnie i znajomości na całe życie.
Barcelona była doskonałym wyborem na uczestnictwo w dwóch tygodniowych kursach. Zajęcia odbywały się w samym sercu Barcelony – w kamienicy na Plaza de Cataluña, oraz w Ogrodzie Botanicznym na Uniwersytecie, w Muzeum Sztuki oraz w Parku
Parc del Laberint d’Horta.
Zajęcia były bardzo urozmaicone i wzbogacające pracę każdego nauczyciela.
Tematyka pierwszego kursu “Classroom Management Solutions for Teachers: New Methodologies, Effective Motivation, Cooperation and Evaluation Strategies” oscylowała wokół zarządzania klasą oraz nowych trendów w nauczaniu.
Drugi kurs “Art as Therapy: Self-Expression and Special Needs in Art Education” zagłębiał tematykę arteterapii.
Oba kursu uzbroiły nasze nauczycielki w nowe umiejętności, poznały one metody i techniki niezbędne do budowania zespołu i radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi w klasie. Szczególnie interesujące okazały się zajęcia dotyczące „Projektu Zero” z Harvardu. Częścią tego projektu jest „Visible Thinking”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza obrazowanie myślenia. Zgodnie z definicją harvardskiego „Projektu Zero” to uniwersalna i elastyczna metoda, która wspomaga uczenie się. Zakres działań, metod pracy oraz narzędzi jest ogromny i ma charakter interdyscyplinarny. Zgodnie z założeniami „Projektu Zero”, uczeń stoi w centrum zainteresowania, a nauczyciel pomaga mu uczyć się i myśleć. Biorąc udział w całodziennych zajęciach w Narodowym Muzeum Sztuki, nasze nauczycielki mogły w praktyce poznać narzędzie „Artful Thinking” oraz dowiedzieć się, jak wykorzystać te mechanizmy myślenia na lekcjach i sukcesywnie wprowadzać je na swoich lekcjach (zwłaszcza, że można zastosować je niezależnie od przedmiotu czy grupy wiekowej uczniów).
W ramach pierwszego kursu, uczestnicy zgłębiali między innymi takie tematy jak:
Behavior management, gamification, class building techniques, flipped classroom, Best practices in teaching (project-based learning, problem-based learning, thinking-based learning, cooperative learning), 21st century skills, digital tools for 21st century skills.
Celem drugiego kursu z „Arteterapii” było poszerzenie wiedzy z zakresu skutecznej komunikacji w edukacji i podstaw pracy z grupą oraz zdobycie umiejętności w zakresie korzystania z narzędzi sztuki w przestrzeni edukacji oraz rozwoju. Malując, tworząc, budując, konstruując, lepiąc w glinie, nasze nauczycielki zdobyły umiejętności projektowania działań edukacyjnych, rozwojowych poprzez pryzmat zaplanowanego celu z zastosowaniem wybranych narzędzi z zakresu sztuki.
Kursy, w ramach programu Erasmus, były na tyle zróżnicowane, że pozwoliły uczestniczkom na rozwój na różnych płaszczyznach. Dały im szereg narzędzi do planowania oraz organizowania lekcji wartościowych i angażujących ucznia, oraz takich, które rozwiną kompetencje kluczowe naszych uczniów.
Mobilność edukacyjna do Barcelony w ramach realizowanego w Społecznej jedynce projektu “Innowacyjne podejście do rzeczywistości szkolnej w obliczu pandemii COVID-19” finansowana była ze środków Unii Europejskiej programu Erasmus plus, Edukacja Szkolna.