Z okazji Dnia Kobiet klasa III a, oprócz wizyty w kinie, realizowała projekt edukacyjny pt. Kobiety w świecie mężczyzn. Celem projektu było zdobycie wiedzy na temat genezy Międzynarodowego Dnia Kobiet oraz zastanowienie się dlaczego wśród laureatów Nagrody Nobla jest niewiele kobiet? Czy kobiety i mężczyźni mają równe szanse na osiąganie sukcesów |
zawodowych i naukowych? W pierwszym dniu projektu uczniowie zostali podzieleni na grupy.Ich zadaniem było wskazanie trzech osób, które zasłynęły w różnych dziedzinach. Oto polecenia: |
-wymień 3 sławne osoby, które zajmowały się nauką, -wymień 3 sławne osoby ze świata sportu,
-wymień 3 osoby, które napisały książkę,
– wymień 3 osoby ze świata polityki, -wymień 3 zawody,
– wymień 3 sławnych ludzi, którzy w historii świata rządzili państwami, -wymień 3 sławne osoby ze świata muzyki,
– wymień 3 sławne osoby ze świata filmu,
-wymień 3 osoby, które Was uczą,
-wymień 3 osoby, które założyły wielkie firmy.
Następnie uczniowie wspólnie odczytali odpowiedzi. Jeżeli wśród nich było więcej mężczyzn niż kobiet, wrzucali kostkę do słoika z napisem „M”, jeżeli zaś kobiet, to kostka lądowała
w słoiku z napisem „K”. Wynik był oczywisty, a słoiki pomogły w wizualizacji omawianego zagadnienia.
Kolejnym zadaniem było postawienie sobie pytania:
- Dlaczego wśród sławnych osób przeważają mężczyźni? A gdzie są w takim razie kobiety?
- Czy wszystkie zawody może wykonywać każdy człowiek, czy każdy się do wszystkiego nadaje?
- Czy są takie dziedziny życia, w których przeważają kobiety lub mężczyźni i dlaczego tak się dzieje?
- Kto wykonuje prace związane z domowymi obowiązkami?
Uczniowie chętnie wymieniali swoje poglądy. Zauważyli, że każdy człowiek ma swoje predyspozycje, możliwości, potrzeby i to niezależnie od płci. Każdy powinien mieć możliwość wyboru, by dążyć do celu i osiągać sukcesy w poczuciu, że prawa są równe dla każdego. W kolejnych dniach uczniowie poznawali znane polskie kobiety, które na trwałe zapisały się |
w historii Polski i świata. Do realizacji zadań wykorzystali kody qr, maty do kodowania oraz tablety. Uczniowie sczytywali kody, odczytywali nazwiska kobiet i rozpoznawali ich wizerunki. Kody były umiejscowione na konkretnych polach, których współrzędne określali |
uczniowie. W kolejnych zadaniach grupy poszukiwały i dopasowywały informacje o życiu pracy „rozkodowanych” kobiet. Dzięki takim aktywnościom uczniowie powtórzyli zasady pisowni imion i nazwisk oraz nauczyli się pisać notatki biograficzne. |
piękne, kolorowe notatki. Potem wybrali jedną, której prace chcieliby wykonywać. Była to Maria Skłodowska – Curie. W ślad za nią trzecioklasiści podjęli badania nad zagadnieniem dlaczego ogień płonie i wykonali doświadczenie pt. „Świeczka w słoiku”. Kolejnym badaniem było badanie właściwości mleka. Mleko zawiera w sobie dużo tłuszczu i ma inne napięcie powierzchniowe niż woda. Tłuszcz nie rozpuszcza się w wodzie. Dzięki tej zależności kropelki barwnika utrzymywały się na powierzchni. „Magiczny” efekt pojawił się w momencie dodania do mleka z barwnikami płynu do naczyń. Detergent (w naszym przypadku płyn do naczyń) obniżył napięcie powierzchniowe wody i łączy się z cząsteczkami tłuszczu. Dzięki barwnikowi uczniowie zobaczyli jak tłuszcz razem z barwnikiem „ucieka” od patyczka nasączonego płynem do mycia naczyń. |
Takie aktywności nie tylko zaktywizowały uczniów, ale w kreatywny sposób przybliżyły biografie znanych polskich kobiet B.K. |